WELKOM BIJ TOMCOISE,WAAR TIJD WORDT GEMAAKT...

voor ‘klokkenminnend’ Nederland

onderhoud - reparatie - uurwerken antiek &

design met een frisse twist

 

Alle type uurwerken worden in het atelier ter reparatie of restauratie aangenomen voor behandeling, en met de uiterste zorg, kennis, plezier en vakmanschap gerepareerd. Zowel kleine onderdelen als volledige reparaties / restauraties.



UURWERKENuurwerken.html
ONDERHOUD / REPARATIE
CONTACTcontact.html
VERKOOPverkoop.html
mechanische uurwerken hebben onderhoud nodig. Een mechanisch uurwerk wordt aangedreven door een “kracht”. Dit kan een veer of een gewicht zijn.

We hebben met krachtoverbrengingen te maken, daarom is het belangrijk dat het smeermiddel in een goede conditie blijft. Het smeermiddel zit niet in een uurwerk om de weerstand op te heffen maar om deze gelijkmatig te maken zodat het uurwerk haar constante functie kan verrichten. Gemiddeld zitten er 4 soorten smeermiddelen in een uurwerk.

Het smeermiddel wordt door ouderdom of invloed van vuil en vocht slecht en kan de metalen delen niet meer gescheiden houden. Stof is de grootste oorzaak van slijtage aan het uurwerk. Stof komt overal, hoe goed men ook poetst.


Stof kan uit meerdere bestanddelen bestaan waaronder zand, en wordt samen met het smeermiddel een schuurmiddel. Men ziet dan dat het smeermiddel zwart geworden is.

Het gevolg is dat het metaal van de assen ruw wordt en slijt. De lagers slijten omdat er een ruwe as in draait en de lagers zijn in plaats van rond, ovaal aan het uitslijten, in de richting van de krachtwerking. Het uurwerk kan nog steeds functioneren omdat de veren en of gewichten zo sterk en zwaar zijn dat het uurwerk een reserve aan kracht heeft. Wel merkt men dat het uurwerk voor of achter gaat lopen of zelfs stil gaat staan. Dit komt omdat de raderen niet meer goed in elkaar grijpen, waardoor de kracht niet meer goed wordt overgebracht.
Wat men veel hoort is dat men zegt: “het uurwerk is te strak opgedraaid”. Dit euvel komt als het smeermiddel van de aandrijfveer slecht is en gaat plakken. De veer kan zich niet meer ontspannen en zit daardoor vast en kan zijn kracht niet meer afgeven. Onderhoud is nu noodzakelijk. Wat men nooit mag doen is het uurwerk “bijsmeren”. Uurwerken die in vuile toestand smeermiddel toegediend krijgen zullen veel harder slijten dan voorheen en onherstelbare schade krijgen. Het vervuilde smeermiddel wordt vloeibaar gemaakt. De assen van de tandwielen zullen zo slijten dat deze vervangen dienen te worden, omdat deze na het slijpen en polijsten te dun worden om de krachten te kunnen weerstaan.

 


Voorkom Slijtage:

Als je het uurwerk zelf wilt smeren, doe dit dan met speciale klokkenolie. Er zijn maar weinig olie soorten geschikt om een uurwerk mee te smeren en vaak maak je het probleem met verkeerde olie eerder erger dan beter. Gebruik dus speciale olie!


een onderhoudsbeurt kan zijn:

Demonteren van het uurwerk;

tappen polijsten;

uurwerk verbussen;

losse onderdelen schoonmaken;

uurwerk monteren;

afstellen gang- en slagwerk;

uurwerk voorzien van olie.


HOE BEPAAL IK DE WAARDE VAN MIJN KLOK?:

Tomcoise kan u helpen bij het bepalen van de waarde van uw klok. Tomcoise kan u ook adviseren bij welke veilinghuizen u terecht kunt.

JE STAAT ER NIET BIJ STIL, MAAR...